Kanavat tuotteiden ja palveluiden markkinointiin ovat muuttuneet huomattavasti sen myötä, kun sosiaalinen media on vallannut alaa perinteisiltä medioilta. Samalla on syntynyt täysin uusi markkinoinnin laji, joka tunnetaan affiliate-markkinointina.
Se on erityisesti julkkisten ja sosiaalisen median vaikuttajien tekemää markkinointia, jossa tuodaan tuotteita tai palveluita esille omille seuraajille. Kun seuraajat ostavat palvelun, saa affiliaatti siitä rahaa.
Kumppanuusmarkkinointi mahdollistaa tietyn kohdennetun ryhmän tavoittamisen, mikä tekee mainonnasta erityisen tehokasta. Parhaimmillaan se onkin tuottoisaa kaikille osapuolille – yritykselle, affiliaatille ja uudelle asiakkaalle.
Sosiaalinen media on muuttanut markkinointia
Ennen netin yleistymistä markkinointi painottui perinteisiin medioihin eli televisioon, radioon ja kadunvarsilla oleviin mainoksiin. Netin ja erityisesti sosiaalisen median myötä markkinointi on kuitenkin muuttunut, ja tarjolle on tullut täysin uusia tapoja mainostaa.
Näistä erityisen suosituksi on noussut kumppanuusmarkkinointi eli affiliate-markkinointi. Siinä julkkis tai sosiaalisen median vaikuttaja markkinoi tiettyä tuotetta tai palvelua omissa kanavissaan seuraajilleen. Kumppanuusmarkkinoinnilla on monia muotoja, ja se voi olla suorempaa tai hienovaraisempaa tiettyjen tuotteiden näkyvyyttä omilla kanavilla.
Suorassa markkinoinnissa saatetaan tarjota esimerkiksi alennuskoodia tai tarjouskoodia äänikirjapalveluun tai tiettyyn verkkokauppaan. Monet sosiaalisen median vaikuttajat markkinoivat myös nettikasinoita tarjoamalla niihin bonuskoodeja. Kun seuraaja rekisteröityy kasinolle ja tekee ensimmäisen talletuksen, saa vaikuttajan antamalla bonuskoodilla tavallista paremman tervetulobonuksen. Suomeen tulevassa uudessa rahapelijärjestelmässä nettikasinoiden kumppanuusmarkkinointi tullaan kuitenkin todennäköisesti kieltämään.
Kumppanuusmarkkinointi voi olla myös sitä, että meikkibloggaaja loihtii ilmeen tietyn sarjan meikeillä tai kotia siivotaan markkinoivan yrityksen tuotteilla. Näissä ei välttämättä anneta suoraan alennuskoodeja tai suositella ostamista, vaan näkyvyys on hienovaraisempaa.
Affiliate-markkinointi on erittäin tehokasta
Affiliate-markkinointi on perinteistä mainontaa tehokkaampaa, koska se voidaan suunnata tarkkaan tietylle kohderyhmälle.
Esimerkiksi aiemmin mainitun meikkibloggaajan seuraajat ovat todennäköisesti kiinnostuneita kosmetiikasta, jolloin mainonta tavoittaa suoraan oikean yleisön. Samalla tavalla fitness-sisältöä luovan vaikuttajan seuraajat ovat kiinnostuneita urheiluvaatteista ja lenkkareista, ja niitä markkinoimalla saadaan seuraajat liikkeelle.
Affiliate-markkinointi on myös yrityksille edullinen vaihtoehto, koska maksu suoritetaan ainoastaan todennettujen tuottojen perusteella.
Affiliate voi saada esimerkiksi summan jokaisesta klikkauksesta, kun seuraaja siirtyy markkinoivan yrityksen sivuille. Sitä useammin maksu saadaan ainoastaan toteutuneiden kauppojen perusteella.
Esimerkiksi alennuskoodien kautta voidaan seurata, kuinka moni seuraaja hyödyntää sen. Affiliate saa puolestaan pienen osuuden ostoksiin käytetystä loppusummasta aina silloin, kun omissa kanavissa jaettua koodia käytetään.
Kumppanuusmarkkinointi on usein myös perinteisiä kampanjoita edullisempia, ja esimerkiksi televisiossa näytettäviin mainoksiin verrattuna niissä liikutaan täysin eri hintapisteessä.
Alhaisemmat kustannukset tarkoittavat sitä, että yritys voi markkinoida laajemmin eli useamman affiliaatin kautta. Näin tavoitetaan laaja joukko potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita markkinoitavasta tuotteesta.
Kuka voi ryhtyä affiliaatiksi?
Affiliate-markkinointi on tunnetuinta julkkisten ja sosiaalisen median vaikuttajien kautta. Periaatteessa kuka vain voi ryhtyä affiliaatiksi, mutta helppoa se ei ole.
Ensin täytyy rakentaa riittävän kiinnostavat kanavat, jotka keräävät seuraajia. Vaikuttajien ja julkkisten kohdalla nämä tarkoittavat yleensä sosiaalisen median kanavia, joihin kerätään seuraajia. Mitä enemmän seuraajia saadaan, sitä kiinnostavammaksi omat kanavat muuttuvat mainostavien yritysten silmissä.
Sosiaalisen median kanavien vaihtoehtona on nettisivujen luominen. Niihin pitää tuottaa riittävästi sisältöä, joka kerää lukijoita. Sen myötä sivuille voi laittaa markkinoitavien tuotteiden tai palveluiden linkkejä, joiden kautta sivun lukijat löytävät mainostavat yritykset.
Kumppanuusmarkkinoinnissa on myös tärkeä miettiä omaa sisältöä ja seuraajia. Markkinointi on todennäköisesti tehokkaampaa, kun tuote tai palvelu oikeasti kiinnostaa omia seuraajia. Mitä vain ei välttämättä kannata mainostaa, ja liiallinen markkinointi voi saada jopa seuraajia kaikkoamaan.
Parhaimmillaan affiliate-markkinoinnilla saavutetaan kuitenkin lopputulos, joka hyödyttää kaikkia. Affiliaatti saa maksun palkkioksi tekemästään markkinointityöstä ja yritys maksaa ainoastaan toteutuneesta tuloksesta. Lisäksi seuraajat löytävät uusia tuotteita ja palveluita, jotka saattavat jäädä käyttöön myös tulevaisuudessa.